Openbaar vervoer
Aantal bus- en tramreizen sinds 2019 sterk gedaald
In 2022 werden er in de provincie Utrecht (werkgebied van vervoersmaatschappijen U-OV en Syntus/Keolis tezamen) ruim 46 miljoen reizen met tram en bus gemaakt. Dit aantal ligt hoger dan in de coronajaren 2020 (31 miljoen) en 2021 (33 miljoen), maar nog altijd fors lager dan in het pre-coronajaar 2019 (63 miljoen). De daling betreft met name het busvervoer (circa -30%). Het aantal tramreizen is in de periode 2019 – 2022 wel toegenomen (+17%). In het begeleidende onderzoeksrapport van de provincie Utrecht wordt niet ingegaan op specifieke oorzaken van deze terugval. Het is waarschijnlijk dat de toename van het thuiswerken sinds de coronatijd een grote rol speelt.
Gunstige rapportcijfers van reizigers
In het algemeen zijn de rapportcijfers van reizigers voor de diverse aspecten van het bus- en tramvervoer vrij hoog te noemen. Gunstig scoort vooral het kunnen vinden van een zitplaats. Reizigers met Syntusbussen waarderen dit gemiddeld met een 9,1, reizigers met U-OV bus met een 8,7, reizigers met U-OV tram met een 8,4. Voor het busvervoer is de minst gunstige waardering voor de stiptheid van het rijden. Reizigers met U-OV bus waarderen dit gemiddeld met een 7,4, reizigers met de Syntusbussen met een 6,9. Tramreizigers zijn relatief het minst positief over de informatie bij instaphaltes (7,7). Het totaaloordeel van reizigers over de OV-ritten kan gemiddeld hoog genoemd worden en schommelt voor de drie vervoersvormen tussen de 7,8 en 8,0.
Bron: Provincie Utrecht (2023); Jaar- en trendrapportage 2022. Openbaar vervoer Provincie Utrecht / Bibliotheek Verkeer en Vervoer - CROW
Grote verschillen tussen Utrechtse gemeenten in afstand tot treinstation (2021)
De gemiddelde afstand tot een treinstation in Nederland in 2021 is 5,1 kilometer. In de provincie Utrecht ligt dit cijfer onder het landelijk gemiddelde: gemiddeld genomen ligt een treinstation hier op 3,9 kilometer afstand. Binnen de provincie bestaan echter grote verschillen tussen gemeenten. Zo hebben de gemeenten Baarn, Veenendaal en Utrecht een treinstation op gemiddeld minder dan 2 kilometer afstand van inwoners, terwijl inwoners van de gemeenten Wijk bij Duurstede (10,6), IJsselstein (11,2) en Lopik (15,2) gemiddeld ruim verder moeten reizen voor deze voorziening.
Gemiddelde afstand in kilometers tot treinstation gemeenten provincie Utrecht (2016-2019)
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
---|---|---|---|---|
Amersfoort |
2,6 |
2,6 |
2,6 |
2,5 |
Baarn |
1,6 |
1,6 |
1,6 |
1,5 |
Bunnik |
2,5 |
2,6 |
2,6 |
2,5 |
Bunschoten |
9,2 |
9,2 |
9,2 |
9,1 |
De Bilt |
2,5 |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
De Ronde Venen |
8,8 |
8,8 |
8,8 |
8,8 |
Eemnes |
7,0 |
7,0 |
7,0 |
6,9 |
Houten |
1,9 |
2,0 |
2,0 |
2,3 |
IJsselstein |
11,3 |
11,2 |
11,2 |
11,2 |
Leusden |
6,1 |
6,1 |
6,1 |
6,1 |
Lopik |
15,2 |
15,2 |
15,7 |
15,1 |
Montfoort |
7,4 |
7,4 |
8,0 |
7,2 |
Nieuwegein |
7,5 |
7,3 |
7,3 |
7,4 |
Oudewater |
9,7 |
9,7 |
10,3 |
9,6 |
Renswoude |
4,6 |
4,6 |
4,6 |
4,6 |
Rhenen |
2,6 |
2,6 |
2,6 |
2,7 |
Soest |
2,2 |
2,1 |
2,1 |
2,1 |
Stichtse Vecht |
3,1 |
3,1 |
3,1 |
3,2 |
Utrecht |
1,9 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
Utrechtse Heuvelrug |
4,4 |
4,4 |
4,4 |
4,4 |
Veenendaal |
1,5 |
1,5 |
1,6 |
1,6 |
Vijfheerenlanden |
|
|
|
6,9 |
Wijk bij Duurstede |
10,6 |
10,6 |
10,6 |
10,6 |
Woerden |
3,0 |
3,0 |
3,4 |
2,9 |
Woudenberg |
5,1 |
5,2 |
5,3 |
5,2 |
Zeist |
3,9 |
3,9 |
3,9 |
3,9 |
Bron: CROW, oorspronkelijke bron: CBS – nabijheid van voorzieningen
Percentage van de bevolking met een OV-halte of station binnen bereik (2004-2018)
OV-autoriteit |
2004 |
2006 |
2008 |
2014 |
2016 |
2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
Groningen |
92,3% |
91,3% |
92,1% |
92,4% |
92,1% |
91,4% |
Friesland |
87,8% |
87,1% |
85,0% |
86,4% |
86,6% |
87,0% |
Drenthe |
85,5% |
84,6% |
85,0% |
84,8% |
80,6% |
77,8% |
Overijssel |
87,9% |
88,1% |
88,1% |
88,3% |
88,5% |
88,2% |
Flevoland |
91,1% |
89,6% |
89,8% |
89,9% |
89,5% |
89,4% |
Gelderland |
86,2% |
85,5% |
87,8% |
88,3% |
88,4% |
88,2% |
Utrecht |
95,5% |
95,4% |
96,1% |
95,8% |
95,7% |
95,5% |
Noord-Holland |
95,3% |
95,2% |
95,3% |
95,1% |
95,4% |
94,7% |
Vervoerregio Amsterdam |
97,4% |
97,7% |
97,5% |
98,0% |
97,9% |
97,4% |
Zuid-Holland |
93,7% |
94,3% |
94,4% |
94,5% |
94,5% |
94,2% |
MRDH |
98,0% |
98,0% |
98,2% |
97,7% |
97,7% |
97,5% |
Zeeland |
82,1% |
84,4% |
86,2% |
86,9% |
85,2% |
85,1% |
Noord-Brabant |
88,3% |
88,1% |
88,9% |
89,4% |
89,4% |
89,2% |
Limburg |
91,3% |
91,3% |
92,6% |
92,8% |
92,5% |
91,3% |
Nederland |
91,8% |
91,6% |
92,2% |
92,4% |
92,3% |
91,9% |
Bron: CROW, Staat van het OV
In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:
- Percentage inwoners zonder ov-haltes in de omgeving
- OV-tevredenheid burger
Meer weten?
CROW. 2022. Staat van het regionale Openbaar Vervoer 2021
Deltametropool et al. 2018. De knooppunten van de provincie Utrecht uitgelegd