Duurzame Mobiliteit
Gemeente Zeist hoogste aandeel huishoudens met een stekkerauto in provincie Utrecht
Begin 2023 telde Nederland ruim 511.000 stekkerauto’s. Dit komt neer op 6 procent van alle personenauto’s. Stekkerauto’s zijn volgens de cbs-definitie (gedeeltelijk) elektrische personenauto’s die zijn uitgerust met een stekker om de accu op te laden. Plug-in hybride auto’s vallen hier ook onder. Deze hebben naast een stekker en een elektromotor ook een verbrandingsmotor voor bijvoorbeeld benzine. De laatste vier jaar kwamen er meer auto’s met een stekker bij dan auto’s op benzine. Voornamelijk het aantal volledig elektrische auto’s is toegenomen. De laatst gepubliceerde cijfers op gemeenteniveau dateren van 1 januari 2021. Waar in heel Nederland het aandeel huishoudens met een stekkerauto varieerde tussen 0,7% (in Heerlen) en 5,8% (in Rozendaal), liggen de percentages in de provincie Utrecht dichter bij elkaar. Binnen de provincie Utrecht heeft gemeente Zeist het hoogste aandeel huishoudens met een stekkerauto (2,85%), gevolgd door De Bilt (2,76%), de Utrechtse Heuvelrug (2,74%) en de Ronde Venen (2,7%). Nieuwegein heeft met 1,28% relatief het laagste aandeel huishoudens met een stekkerauto.
Het CBS heeft in haar analyses ook gekeken naar achtergrondkenmerken van huishoudens die een stekkerauto bezitten. De hoogte van het huishoudensinkomen en de inkomensbron van het huishouden blijken kenmerken die het meest van invloed waren op het stekkerautobezit. Het stekkerautobezit van particulieren was in 2021 het hoogst onder huishoudens in het hoogste inkomenskwartiel en bij huishoudens met inkomen uit een eigen onderneming als voornaamste inkomensbron.
Er zijn verschillende redenen waarom particulieren een stekkerauto willen aanschaffen. Uit onderzoek ‘Klimaatverandering en energietransitie: opvattingen en gedrag van Nederlanders in 2020’ blijkt dat milieu en klimaat de meest genoemde reden is om een elektrische auto aan te schaffen. Een andere reden is kostenbesparing. Tegelijkertijd zijn kosten ook reden om juist geen volledig elektrische auto aan te schaffen. Daarnaast werd het niet kunnen rijden van lange afstanden met een volle accu vaak genoemd als reden om geen volledig elektrische auto te willen (CBS, 2023).
Provincie Utrecht heeft het hoogste aandeel elektrische auto’s
Bewoners van de provincie Utrecht hebben relatief het vaakst een volledig elektrische of plug-in hybride auto ten opzichte van Nederlanders gemiddeld. Dit percentage lag op 1 januari 2021 op 4,3%. Dit is ruim een procentpunt hoger dan landelijk gemiddeld (3,1%). De laagste percentages zijn te zien in Groningen en Limburg (beide 1,9%)
Provincie Utrecht heeft relatief grootste aantal (semi-)publieke laadpunten
Het aantal (semi-)publieke laadpunten in heel Nederland is tussen juli 2019 en juli 2021 gestegen van 44.000 naar 78.000. Procentueel gezien vond de stijging in de periode juli 2019 naar juli 2020 sterker plaats (41%) dan die van juli 2020 naar juli 2021 (27%). Het aantal laadpunten per 1.000 inwoners is in de provincie Utrecht het hoogst (6,5), gevolgd door de provincies Noord-Holland (6,0) en Zuid-Holland (5,8). Het minst aantal laadpunten zijn er relatief in Drenthe (2,1 per 1.000 inwoners).
Binnen de provincie Utrecht heeft de gemeente Nieuwegein relatief het meeste aantal laadpunten (10 per 1.000 inwoners), gevolgd door gemeenten Utrecht (8,7) en Bunnik (7,8). Het minste aantal (semi-) publieke laadpunten is in juli 2021 te vinden in de gemeente Wijk bij Duurstede (1,3 per 1.000 inwoners).
Aantal (semi)publieke laadpunten voor elektrische auto's per 1.000 inwoners naar gemeente (juli 2021)
Amersfoort |
7,7 |
---|---|
Baarn |
2,2 |
Bunnik |
7,8 |
Bunschoten |
2,5 |
De Bilt |
4,1 |
De Ronde Venen |
5,3 |
Eemnes |
5,3 |
Houten |
7,6 |
IJsselstein |
3,8 |
Leusden |
5,7 |
Lopik |
2,6 |
Montfoort |
3,0 |
Nieuwegein |
10,0 |
Oudewater |
2,6 |
Renswoude |
4,0 |
Rhenen |
2,3 |
Soest |
3,9 |
Stichtse Vecht |
4,9 |
Utrecht |
8,7 |
Utrechtse Heuvelrug |
4,6 |
Veenendaal |
5,2 |
Vijfheerenlanden |
4,6 |
Wijk bij Duurstede |
1,3 |
Woerden |
7,1 |
Woudenberg |
3,0 |
Zeist |
7,0 |
Bron: CBS
Aantal (semi)publieke laadpunten voor elektrische auto's per 1.000 inwoners naar provincie (juli 2021)
Groningen |
2,4 |
---|---|
Friesland |
2,5 |
Drenthe |
2,1 |
Overijssel |
3,0 |
Flevoland |
4,1 |
Gelderland |
3,4 |
Utrecht |
6,5 |
Noord-Holland |
6,0 |
Zuid-Holland |
5,8 |
Zeeland |
4,3 |
Noord-Brabant |
3,7 |
Limburg |
2,2 |
Bron: CBS
In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:
- aantal tankpunten transitiebrandstoffen
- aantal deelauto’s absoluut/per 100.000 inwoners
- aantal elektrische auto’s absoluut / per 100.000 gewone auto’s / per 100.000 inwoners / per laadpunt
- aantal elektrische laadpunten
- aantal huishoudens met elektrische fiets
Meer weten?
Bron: CBS