Verkeersveiligheid
Meeste valslachtoffers in Utrechtse verkeer ouder dan 70
Vanuit het perspectief de Utrechtse wegen zo veilig mogelijk te maken hebben provincie en gemeente Utrecht opdracht gegeven tot een diepgaand onderzoek naar verkeersongevallen in hun gebied in 2019. Conclusies uit het rapport zijn met name:
-
Verkeersdeelnemers in de leeftijdsgroepen 10-19 jaar en 80-89 jaar vormen de grootste risicogroep om verkeersslachtoffer te worden met respectievelijk 5,6 en 6,8 slachtoffers per 10 miljoen reizigerskilometers. Hierbij is de kans om verkeersslachtoffer te worden afgezet tegen het aantal reizigerskilometers dat de groepen afleggen, en dus niet gekeken naar het absolute aantal slachtoffers.
-
De kans op een verkeersongeval was in 2019 voor vrouwen iets groter dan voor mannen; respectievelijk 2,9 en 2,5 per 10 miljoen reizigerskilometers.
-
Onder de valslachtoffers waren de meeste slachtoffers ouder dan 70 jaar.
-
De meeste verkeersslachtoffers reden op de fiets ten tijde van het ongeval (42%), gevolgd door inzittenden van personenauto’s (29%).
-
Afgezet tegen het aantal reizigerskilometers was de kans om slachtoffer te worden van een ongeval met een brommer/scooter het grootst, gevolgd door de kans om slachtoffer te worden van een motorongeval.
Wat betreft risicolocaties binnen de provincie Utrecht wordt gesteld dat:
-
Ongevalslocaties zich voornamelijk in de grote steden concentreren, namelijk Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein.
-
De drie meest voorkomende rijkswegen waar verkeersongevallen hebben plaatsgevonden waren rijkswegen A2, A12 en A27. Daarnaast waren er opvallend veel verkeersslachtoffers op de Amsterdamsestraatweg in de gemeente Utrecht.
Bron: VeiligheidNL (2020); Verkeersongevallenregistratie Utrecht, 2019.
Valslachtoffers in het verkeer naar gemeente in de provincie Utrecht (2019)
In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:
- Aantal verkeersdoden per miljard reizigerskilometers
- Aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners
- Aantal verkeersslachtoffers per 10.000 inwoner